söndag 8 april 2012

Dagens projekt: vårmössor


Idag har jag äntligen fått lite egen tid till att gå ut till syrummet och sy på maskin. Då min dotter sover kan jag sy för hand, virka eller brodera inne i huset. Men om jag skall använda mina maskiner behöver jag få vara i mitt syrum. Detta syrum är en separat del av vårt hus och jag kan inte övervaka min sovande dotter därifrån. Men idag åkte dotter plus pappa till farmor och farfar så jag fick egen tid att sy.

Planering:
Tyget till vårmössorna köpte jag redan i december. Ahkera-Liisa i Laihela har alltid 50% rabatt på alla tyger under mellandagarna. Något som är värt att komma ihåg. Det lönar sig verkligen att spara sina tyginköp till denna mellandagsrea. I denna fantastiska hantverksbutik hittar du enormt fina beklädnadstyger såsom tunn baby trikå och collegetyger. Det finns även inredningstyger till gardiner o och dukar och tyger till lappteknik och hobbyarbeten. Butiken är väl värt ett besök tycker jag!

Mönstret till mössorna tog jag ursprungligen från Kokalals blogg Blomma åker vagn   http://kokalal.blogspot.com/2009/10/att-sy-en-mossa.html  Men ändrade storleken vart efter jag testade mig fram.

Material:
Det blommiga tyget med rosa botten var normalpris ca 16-17 euro/meter. Likaså det blommiga med blå botten var i samma prisklass. Det gröna tunna trikåtyget är från Eurokangas och kostar ca 4 euro metern. Jag köpte det ursprungligen till att sy en bärsjal, som jag sen väldigt sällan använde.

Resultat:
Jag ville ursprungligen ha en mössa i stil med den i meandIs höstkollektion. Den var ljusblå/beige mönstrad. Men ingendera av de tre storlekarna passade till mig. Vuxen-storleken var för lång. Jag har ett litet huvud.Så nu har jag en egen typ i stil med meandI

 


De första prototyperna. Den minsta kanske passar en 6 måns baby, den mellersta en 1 åring och den största blev ännu lite snäv för mig.



Lite i stil med meandI men enligt eget mått. Dock blev den här mössan för lång. En bred kant viker jag upp.
 
Till mor och dotter. Mitt älsklingstyg. Det är så vackert!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar